Kvalserien 2014: VI ÄR TILLBAKA! - DJURGÅRDEN TILLBAKA I SHL!

Säsongen 2013/2014
Kvalserien till Elitserien 2013/2014
Omgång 10
 
 
 
Djurgården - Västerås IK  6 - 2
3-1, 3-0, 0-1
Skott: 28-18 (12-10, 11-4, 5-4)
Mål: Marcus Sörensen 2, Jens Jakobs 2, David Lidström och Henrik Eriksson
Publik: 8000 underbara medlemmar ur Djurgårdsfamiljen som sjöng DIF tillbaka till SHL!
 
Helt overkligt, men så fantastiskt underbart! - DJURGÅRDEN ÄR KLART FÖR SHL!
Vilken kväll det var i måndags, vilken spänning, nervöst som aldrig men förr men vilken underbar avslutning när slutsignalen ljöd på Hovet och några sekunder senare var glädjeinfernot på isen. DIF är tillbaka i SHL efter två säsonger i hockeyallsvenskan. Laget avslutar säsongen på bästa möjliga sätt, det kunde inte blivit bättre. Med ett måls marginal så snor man platsen mitt framför näsan på ett vilt kämpande Rögle som skapade stort nervdaller i den sista perioden med att dra ifrån hemma mot AIK.
 
Ett enda mål var skillnaden på att Rögle eller DIF skulle ta en SHL-plats. Rögle stred mot AIK i slutsekunderna och det var en massiv press i slutsekunderna. AIK tog t.o.m ut sin målvakt med åtta sekunder kvar för att försöka nå en kvittering. Tänk om Rögle gjort 5-3 då....
 
På Hovet var det gästerna Västerås som chocköppnade med att göra 0-1 efter bara 70 sekunders spel men det hjälpte ändå inte för att tysta hemmapubliken. Djurgårdsfansen höjde bara tonen och ljudkulissen kan ha varit den högsta någonsin i arenan när Djurgårdsfamiljen sjöng, skanderade, hyllade och jublade under matchen. Allt för att lyfta DIF till seger och DIF svarade på tal på isen, 0-1 blev 3-1 på några minuter och VIK var skärrade efter det. DIF skapade sig ett jätteläge för sig själva samtidigt som man satte enorm press på Rögle nere i Ängelholm. AIK tog ledningen i den matchen och Rögle var då ett slaget lag.
Samtidigt på Hovet så blev 3-1 hela 6-1 inför den sista perioden samtidigt som det bara var 1-1 nere i Röglematchen.
 
 
 
 
 
***** DJURGÅRDSFAMILJEN på Hovet - Järnkaminerna i spetsen som skapade en mäktig ljudkuliss och  sjöng fram vårat Djurgården till magisk höjd: SHL! Helt galet i match efter match, de är som den sjätte och sjunde spelaren. Utan dem tror jag inte vi hade klarat dem. Sverige bästa hockeyklack alla kategorier, finns ingen klack i världen som kan bräcka Djurgårdsfamiljen
 
**** Det här skriver jag inte för att håna eller på annat sätt nedvärdera AIK men:
En stor eloge till lillebror AIK som kämpade väl och agerade värdigt igår. Gnagarna såg till att Rögle inte fick chansen, även om det var darrigt i sista perioden och målen trillade in alldeles för tätt under några minuter. Men tyvärr så lämnar AIK SHL och får spela Hockeyallsvenskan nästa säsong. Jag tror de har en mycket god chans med tanke på att det finns fyra möjligheter att ta sig upp. AIK fixar det!
 
 
Minus - Gör om, tänk efter noga nästa gång:
Även om det här är ett glädjeinlägg så måste jag ändå dela ut ett rejält minus - en ful SKÄMSKEPS till Viasat för val av match igår. Hur tänkte man där? Förmodligen inte alls och räknade nog enklaste väg med att Rögle skulle vinna enkelt och fixa avancemanget och då skulle dom finnas där och ha huvudsändningen. Avgå ni som tog beslutet. Pinsamt.
Istället fick vi se sändningen från Hovet med en upplösning  som en mobiltelefonkamera som både var suddig och hackade. S24 ska ni sända hockey så skaffa riktiga proffsgrejer och utrustning och sändningsrättigheter annars lägg ner. Det är inte värt att betala pengarna för ett abonnemang hos S24.
 
Dessutom
 
 
.....så får jag ge mig själv ett stort minus och en rejäl känga som har så svårt att tro på mitt lag så fort det går dåligt. Jag trodde ju som sagt på ett slut efter 52 omgångar och ännu en mardrömssäsong i Hockeyallsvenskan. Jag vet att jag borde skämmas och för er som får läsa mina ofta negativa tankar efter eller inför en Djurgårdsmatch. Jag måste skärpa mig men det är så svårt. Det handlar väl om att sänka kraven på laget redan nu inför hösten och inte bryta ihop om vi torskar några matcher direkt i inledningen.
Jag har lärt mig ännu en läxa - att man ska aldrig räkna bort Djurgården Hockey inte ens i de svåraste lägen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0