DIF Hockey inför hockeyallsvenska säsongen 2013/2014: Christian "Fimpen" Eklund lägger av

 
T a c k  f ö r  a l l t  F i m p e n! - din tröja ska upp i taket!!
 
Efter 455 matcher i Djurgårdströjan är karriären över. Fimpen tvingas lägga av på grund av sina skadeproblem med nacken, kroppen säger ifrån och en stor hjälte är tvungen att lämna Djurgården Hockey. Nackskadan som förstörde stora delar av förra säsongen sätter stopp och karriären är över. Fruktansvärt trist sorti för en sån spelare och kämpe som Christian är. En oöm grovjobbare som skulle täcka skott med ansiktet om så krävdes, han gjorde allt för laget alltid. Fimpen är en publikfavorit hos oss Djurgårdsfans men nu är alltså det slut. Jag hoppas att han får fortsätta inom klubben på något vis, det vore inte mer än rätt, och var så säkra att Fimpen kommer stå bland fansen i kurvan i vinter. Han kommer inte sluta gå på matcherna bara för att karriären är över.
 
Det finns många minnen med Fimpen och vi börjar med det första. Jag minns när jag läste rubriken: Tingsrydforward tränar med Djurgården. Det var under juluppehållet 2001. Jag hade ingen aning då vem Fimpen var eller vilken sorts spelare han var. Jag vet ialla fall att jag inte var så imponerad i början, alla spelare är ju inte målskyttar och poängkungar, jag ansåg väl att DIF skulle värva bra spelare då. Fimpen har ju bevisat genom alla går vilken viktig spelare han har varit för DIF!
 
 
Ett annat minne, Fimpen står upp för laget och vill utmana Luleås Jaroslav Obsut och precis när de ska till o fighta så bryter domarna men låter Luleåspelaren slå honom utan att Fimpen får ge tillbaka. Jag var duktigt irriterad framför tv:n då kan jag säga.
 
 
Ett tredje minne:
 
Händelsen i Kinnarps Arena under SM-slutspelet 2002/2003
 
Kvartsfinalspelet mot HV71 2002/2003: Eklund vs Gustafsson
Fimpen fick FEM matchers avstängning vilket var horribelt. Sanningen är ju att klubban som for upp i Pelle Gustavssons ansikte hade aldrig gjort det om inte Pelle hållt klubban. Klubban far upp i ansiktet när Fimpen försöker dra loss sin klubba och i spänningen när klubban släpper från händerna på Gustavsson så far den upp o träffar han vid munnen (om jag inte minns fel via tv-bilderna) Det mest patetiska än idag är att stora starka Pelle.G som spelat slutspel med bruten fot lipar ut i intervjun efter matchen. Där sjönk han rejält i mina ögon, Pelle.G var ändå en bra landslagsback men att lipa i tv för det där var..dåligt. Fimpen gjorde då inte det med flit för hade han velat det så skulle herr Gustavsson blivit allvarligt skadad. Det bästa av allt till slut var att vi slog ut HV71 i en femte avgörande match på ett kokande Hovet efter vinst med 3-0. Ett härligt minne.
 
Den där händelsen kan ändå reta gallfeber på mig ibland när jag tänker på det.
 
Christian "Fimpen" Eklund rörde om känslor hos motståndarna precis en sån spelare som man vill ha i sitt lag. Han var jobbig en riktigt retsticka om han ville men mest slet han på isen i byte efter byte. Så det kommer bli tomt utan att se 20.Eklund som röjer framför kassen och nere i sarghörnorna. Men jag vet också att han kommer finnas nära laget i fortsättningen bland fansen i kurvan på Hovet.
 
Än en gång - Tack Fimpen - Du är en legend!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0