Krönika: Valpkronorna föll mot stora tuffa Lejon!



Grattis Finland!
Ni var värda segern.


- - - - - - - - - -

Visst det svider ju en massa extra att överhuvudtaget tänka att Finnarna fick vinna. Finland slår vårt Tre Kronor eller rättare sagt krossar oss till slut.

Punkt ett:
1-6 är riktigt pinsamt i en VM-final, särskilt när man förlorar sista och avgörande perioden med 0-5!


Tre Kronor ska ändå få ett starkt G för väl genomförd turnering och en stor en eloge för att de överhuvudtaget tog sig vidare både till mellanspel och till kvartsfinal och till slut till gårdagens match mot ärkerivalerna Finland. Tänk på att vi ställde ett JVM-lag till hälften och sen inga större stjärnor. Viktor Fasth fick pris som mest värdefulle spelare och vilket VM han gör men vad jag tycker synd om honom som laget lämnar honom i sticket i sista efter 1-2. För efter att ha sett tv-bilderna så är 1-3 1-4 1-5 och 1-6 rena bjudningar av ett lag som redan gett upp, som inte orkar mer. Då lämnar de målvakten i sticket och ensam kan han ju inte vinna det säger ju sig självt.


Punkt två:
Ett silver är aldrig någonsin okay och det är inte det man minns.

Jag ska ärligt erkänna att jag stängde av matchen efter 1-3 men inte av den anledning ni tror. Jag somnade i soffan när det stod 1-1, jobbhelgen gjorde sitt kan jag lova. Jag vaknade till vid 1-2 och började kolla men då satte finnarna 1-3 direkt. Sverige var då ett slaget lag och jag måste säga att försvarsspelet var under all kritik, jag menar David Petrasek står och sover och fipplar och lallar som om det var en elitserielunkmatch mot Södertälje. Tyvärr alltså det håller inte och Petrasek och hans lag fick verkligen bita i det sura äpplet igår. Om man bara utgår från 1-6?! så säger det ju en hel del. Med tanke på att det stod 1-1 inför tredje. Alltså krossar Finnarna...nej dom käkade upp Tre Kronors lag. Jag säger direkt att Tre Kronor var rena J20-landslaget som tog sig till final IGEN, som förlorade..IGEN.. Det fanns inte den starka tunga rutinen i laget som krävdes för att gå hela vägen till guldet igår.

Det räckte inte denna gången heller, de yngre spelarna presterade inte som förväntades och de gamla rävarna var inte heller tillräckligt bra. Fast det värsta igår var nog ändå avslutningen när matchen var avgjord. Att lämna Fasth där bak ensam mot Finland var inte snyggt. Jag säger det igen det var under all kritik.

Pär Mårts har ändå trots att det inte gick hela vägen, satt ut riktningen och det ser lovande ut för framtiden helt klart.

Punkt tre:
Kul för Finland som för andra gången i idrottshistorien faktiskt vann något.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0