Nostalgi - TV-spel: Elitserien´95 på Sega MegaDrive 16-bitars!



E l i t s e r i e n ´ 9 5



Ett klipp från spelet: Här är är ett av många enkla, väldigt enkla sätt att göra mål. Det var väl minus om man spelade mot varandra. Vissa tråkmånsar, fantasilösa kunde ju bara göra mål via buggar eller direktskott...



NHL-94 var det andra favoritspelet på Sega MegaDrive, också sjukt många timmar mot bröderna och mot datorn. Riktigt favoritspel det med.

Det här tv-spelet är det roligaste jag spelat under min livstid. Det första riktiga roligaste tv-spelet innan Playstation kom. Jag spelade antal tusen timmar på detta spelet och hade det länge och väl även när PS1:an kommit. Jag hade det på min Megadrive till den dag då min bror spelade så hög musik så tv:n! trillade ner över Megadrivet och mosade det till smulor. Brorsan lovade att köpa ett nytt men så blev inte fallet. JAg blev mer eller mindre tvungen av min hockeyabstinens-på-tvspelshockey- så jag började till slut lira NHL-99 som var vårt första spel på PS1:an.
Då hade vi bara haft NHL-96 på datorn som ändå funkade ganska bra, redan där gjorde jag Djurgårdens lag och la in i St.Louis Blues tror jag det var, för de hade samma färgre och mönster på tröjorna som DIF hade i Elitserien just då.

NHL-96 första spelet
på datorn, Aptiva Hemdator, (0,1 GB hårdisk, 10mb ramminne) (år 1995)

NHL-99
första spelet på PS1

NHL-2004 första spelet på PS2:an (tror jag)

det var tider det. Dagens NHL-11 PS3 har ju helt andra dimensioner. Det är ju sån sjuk känsla i de nya spelen så man bara gapar. Grym spelkänsla, ju verkligare ett spel känns desto roligare tycker jag det är. Jag försöker spela som på riktigt. Agera som på riktigt, spela mönstermässigt som på riktigt, ha en riktig känsla när jag spelar. Då är det som roligastfår ju de gamla spelen att se ut som på stenkakornas tid. Eller nåt.

Utvecklingen går ju framåt..

Undar hur spelen ser ut om 10 år? om man ens sitter o spelar spel då?? Då kanske man "spelar" iförd en dräkt med massa känselpunkter och står framför en stor bioskärm med massa andra och spelar två lag mot varandra?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0