Söndagstankar: Längtan är oerhört stark!



Vi ska tillbaka! - SM-final i Globen vore mer än underbart!

Slutspel eller inte slutspel?!

Söndag igen. Igår var det elitseriehockey som vanligt. Jag hann dock inte med att fördjupa mig så mycket då vi hade lite gäster och trevligt besök under hela dagen. Åter till hockeyn så gick samtliga matcher till förlängning igår. Det måste vara en unik omgång och lyckos er som tippade rätt. Måste blivit en del pengar på det. När det gäller mitt lag Djurgården så blev det bra till slut. Två poäng efter straffseger, men egentligen. Det kunde blivit tre pinnar eller noll. DIF ledde stabilt med 2-0 men drabbades återigen av mättnad följt av slarv och vips så var det 2-2 och matchen stod och vägde. Då stack Modo upp och såg ut att ta hem segern med sitt 2-3 mål men en av DIF:s formstarkaste spelare just nu: Daniel Widing hittade åter nätet och tog matchen till sudden som sen blev straffar.



33. Mike Zibanejad

Roligast igår
: att 17-årige Mika Zibanejad fick göra sitt första A-lagsmål för DIF Hockey

DIF hade dock möjlighet att avgöra på ordinarie tid i spel fem mot tre och fem mot fyra men alldeles för mycket slarv och för lite avslut. Måste säga att avbräcken i Ekman, Ottosson, Ölvestad gör helt klart inverkan i DIF:s anfallsspel. Målvaktsspelet är stabilare just för tillfället, jag får nu inse att det kan bli Mark Owuya som förstekeeper, inget mer med det. Just nu förtjänar han platsen. Stefan Ridderwall lever inte upp till förväntningarna alls. Jag har verkligen hoppats att han ska kliva fram som den förstekeeper-kandidat han visade att han var under förra året. Problemet är väl i år att det inte alls är någon vidare komkurrens mellan Mark och Stefan, eller visst det är konkurrens men inte alls på samma sätt som det var med Gustaf Wesslau i kassen.

*** Jag saknar Gustaf Wesslau
** Jag saknar Kyle Klubertanz
* Jag saknar Andreas Engvist


Alla dessa tre spelare var några av de tyngsta stöttepelarna i förra årets finallag till stor del. Fast det är liksom inget att lipa över nu. I år är det ett nytt DIF-lag med nya spelare som vi får förlita oss på. Dessutom har det inte gått lika bra som förra säsongen men kraven känns som samma som ifjol. Det som jag upplever jobbigt iår är att det aldrig verkar lossna. Det är fortfarande för mycket upp och ner. Därav dagens rubrik. Ibland lyckas DIF med sitt spel och då känner man att det här kan kanske kanske bli nåt bra av och så kommer längtan till slutspelet. Utsålt Hovet med ett rött gungande hav, eller likväl en utsåld Globen och semifinal eller en SM-FINAL!

Experterna tippade och tror att DIF kan nå en SM-final igen. Jag tippade redan innan säsongen att det blir HV71-Färjestad i final. Men givetvis hoppas vi att så inte blir fallet. Men OM DIF ska nå långt i slutspelet i år är det väldigt mycket som måste bli mycket bättre samt att det ska stämma, stolpe in och så vidare. Det gör det inte nu. Det går visserligen på rätt håll men man lever ju mellan hopp och förtvivlan. Eller är det månne så att Hardy Nilsson och hans mannar har som mål att gå till slutspel och sen tar det därifrån? Jag hoppas så innerligt på slutspel och tar inte ut något i förskott. DIF ligger på säker mark förtillfället men det kan snabbt vända i hockey, det vet vi alla. MEN blir det slutspel så hoppas jag Nilsson/Montén/Johansson har några ess i rockärmarna. Det kommer det behövas för att gå långt.



SM-kvartsfinal 2010 mot Brynäs

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0