Legend: #5. Håkan Loob



#5. Håkan Loob

Är egentligen ingen större Loob-fantast men när det begav sig (så länge han inte tog på sig sveriges fulaste och värsta klubbmärke) så var Loob ändå en spelare man kunde acceptera. Han har gjort mycket för Tre Kronor och är en av guldmakarna till ett VM-guld: Wien 1987, jag menar hans bakomryggen passning till Tomas Sandströms historiska kvitteringsmål mot Sovjet är ju oförglömligt. Dessutom i samma turnering så fixade Loob på egen hand poängen mot Tjeckoslovakien när han kvitterade till 3-3 med sitt tredje mål för kvällen. Det glömmer jag aldrig. Vi satt hos farmor och farfar och såg matchen på SVT. Förr sändes ju som sagt hockey-VM på Svensk Television som ALLA KAN SE. TV3, Viasat säger jag bara. Hockey-VM borde vara en rättighet precis som OS och Fotbolls-VM. Men i alla fall när Loob lirkade in så ställde vi oss upp och skrek, Farmor Viola var nog den som tjoade högst vill jag minnas. De bilderna från den matchen finns här på nätet nånstans och det värmer och se varenda gång.



Jag har en kompis som fick VHS-videon: "A C of Champions" när Calgary Flames vann Stanley Cup 1989, där Calgary besegrade Montreal Canadiens med Mats Näslund. Det kändes stort att se Loob få lyfta:



...världens fulaste buckla men den mest åtråvärda: Lord Stanleys cup


Kommentarer
Postat av: Viktor

Världens fulaste buckla ? Whaaaaat ? Vilken är mer mäktig och snyggare än den ?

2011-01-20 @ 16:23:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0