Krönika: Ward VS Andersson och domare i övrigt



#47. Lance Ward, HV71

Många av er har redan sett rubrikerna och tv-bilderna från Lance Wards utbrott domare Thomas Andersson. Jag förstår hans reaktion, Ward har alltid extra ögon på sig när han är på isen. Fast denna gången har han rätt, Ward får fyra minuter för att han står och håller i en kille. Inget annat, det syns tydligt på tv-bilderna. Det är patetiskt av domarna faktiskt. Bara för att Ward är inblandad så verkar det nästan som han har ett par extra ögon på sig. Tycker dessutom Wikegård har rätt, det är nästan mobbning av just denne Ward ibland och så ska det inte vara.



Thomas Andersson, huvuddomare

Sen är det ju inte första gången Thomas Andersson gör en dålig insats i sin huvuddomartröja. Senast var väl för någon vecka sen i en match med Modo inblandat som det var kalabalik. Jag tycker det ska upp till ytan med mer bedömning på domarna för att se vad de gör för misstag och lära sig av sina misstag precis som tränarna kör för sina lag. Det är en viktig punkt dessutom att media lyfter det här. Det är väl kanske inte okay att spy galla över en domare efter matchen i tidningen men som spelare måste man och ha rätt att uttrycka sig precis vad man tycker och tänker om man står för det. Det är ju du som spelare/person som får stå för det ändå i slutänden. Domare är så starkt och tryggt skyddade av säkerhet och regelverk så det gör ingen skada. Domarna måste bli bättre, man får inte göra skillnad på spelare och spelare. Exempel: Lance Ward, Per Ledin, Andreas Jämtin med flera har alltid en linjedomare i närheten som är reda att bryta minsta skärmytsling under matcherna. De är mer förberedda på såna spelare, det syns inte så tydligt men så är det ju. Det vet vi. Domare måste också kontrolleras av sina högre chefer som kan kolla brister och misstag för att rätta till dem. Jag är övertygad om att det redan är domarkontrollanter och kollar ibland men det räcker ju tydligen inte. Höj kraven på domarna för att undvika mer såna här händelser säger jag.

För längesedan..
Jag var pojklagsdomare i ung ålder, det var ganska kul ibland men bara ett tag. Vet inte vad det var som gorde att jag tröttnade men det var väl varje år när säsongen skulle börja som kom lapparna om domarkursen. Jag lessnade på det lite för att  det tog mycket tid utöver min eget hockeyspelande samt att klubben inte hade råd att betala ut fullt domararvode, jag vet ju vilka/vilken person/personer som låg bakom det. Så nästa säsong och framåt så var det ett stort tack men nej tack och där fick de stå och gapa. Jag ville dessutom inte vara som vissa domare som ofta fällde hemmalaget än friade. Det gör mig vansinnigt förbannad än idag när man ser matcher därhemma ibland även om det så är U10 som spelar. Det känns inte okay.

Man ska komma ihåg dock att det krävs en hel del att dra på sig den där svartvita tröjan och vara ansvarig därute och en stor eloge till de som håller på och dessutom tycker det är roligt och dessutom har det som jobb. Men nej, aldrig mer domare för min del. Jag kan av någon anledning under en match känna en minst sagt stark aggression mot han svartvit som "förstör matcherna ibland". Avslutningsvis så är det här med domare i centrum en förekommande sak som alltid kommer förekomma i de flesta sporter. Det kommer alltid att förbli så.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0