Kvalseriepremiär! - Upp till bevis Leksand!



Pallar Leksand trycket?


Kvalserien till Elitserien 2010/2011
Ikväll börjar den som en hel del fans väntat på. Jags skriver inte alla för att jag tror inte alla fans väntat på det. De väntar nog på kvartsfinal 3 imorgon skulle jag tro. Men ikväll börjar jakten på två elitserieplatser för de här sex lagen och jag ska ge mig på att tippa hur det slutar här nedan.

Premiäromgången ikväll
Växjö Lakers - AIK

Södertälje - Rögle

Almtuna - Leksand


Så här slutar Kvalserien 
1. Södertälje SK
2. Leksands IF
3. Rögle BK
4. AIK
5. Växjö
6. Almtuna





Leksand
- Jag tror och hoppas lite på Leksand, att de äntligen ska ta det där återtåget som spårat ur flertaget gånger innan. Hela bygden har väntat  några år på att laget ska ta sig upp. Massor med pengar och många satsningar har slutat med pinsamma resultat och bortkastade pengar och frustrationen varit total. Dessutom att ha en sån jättearena och aldrig få fylla den måste vara rätt jobbigt samt att det aldrig kan bli nåt vidare tryck i hemmaarenan. Leksandsklacken är förvisso stor varenda hemmamatch men det blir aldrig den där kokande grytan som man vill ha. Det känns som att det är i år eller aldrig för Leksand. Går de inte upp i år kommer Leksand att bara vara ett stabilt topplag i Allsvenskan år efter år. Tyvärr.




Södertälje
ser jag som rätt självklar kandidat. Det kommer inte vara många lag som rubbar Linus Klasen och hans lag. SSK avslutade Elitserien ganska starkt med tanke på hur det sett ut under hela säsongen i övrigt.


Rögle
- Från början tror jag inte på Rögle men kanske ändå att de klarar det, men de behöver rycka upp sig och jag tror nog att alla lag i serien kan välta dem.




AIK
- Som Djurgårdare vill man inte ha med AIK att göra. Aldrig. MEN jag vill ha tillbaka dem för de ska spela i högsta ligan ihop med Leksand. Det är bara så. Dessutom behövs det för att Stockholmshockeyn ska lyfta sig igen. Djurgården drar ett tungt lass just nu men jag tror att AIK skulle klara sig kvar om de bara tog sig upp och kom på fötter igen, sen saknar man ju derbyna väldigt väldigt mycket.




Växjö Lakers
- Seriens outsider är Växjö Lakers helt klart, sveriges poppigaste lag och även Popcornlaget kallat hemma i småland men det är ju en annan historia. Lakers har förtjänat platsen i kvalserien i år. De tog tredjeplatsen som de stod på igenom hela serien i stort sett. Förra året kvalade de sig in och kände på det. De hade faktiskt också en liten teoretisk chans till Elitseriespel med ett par omgångar kvar men SSK och Rögle gjorde vad de skulle till slut. Det kan bli en rolig upplevelse för alla VLH-fans i Växjö.



Almtuna
- Uppsalalaget har en vision att vara i Elitserien inom en snar framtid.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0