Anrika IF Björklöven begärt i konkurs



                     IF Björklöven från Umeå

"Löven" har begärts i konkurs och har trillat ur Allsvenskan, Sundsvall tog den platsen. För Björklöven väntar det inga roliga tider. Föreningen och laget som vann SM-guld 1987 med stjärnor som nu framlidne Roger Hägglund, men också dessa gamla essen: Matti Pauna, Tore Öqvist, Lars-Gunnar Pettersson, Peter Sundström, Patrik Sundström, Lasse Karlsson, Göte Wälitalo, Ulf Dahlén, Calle Johansson, Mikael "Gretzky" Andersson, Peter Andersson, Hans Edlund, Peter Edström, Johan Törnqvist, Jakob Gustafsson, Jon Lundström, Ulf Andersson, Patric Åberg, Patrik Höglund och några till som jag inte kommer på namnet på. Minns även när laget ofta kom till Sunnerbohov i kvalserie och allsvenskan och mötte Troja. De första gångerna förlorade Troja men sen var det härliga segrar när kaxiga Löven kom till Ljungby. Det var även Björklöven som satte stopp för Troja i kvalserien till Elitserien 1993. Löven vann 4-1 och gick upp i en match där vinnaren skulle ta klivet upp. Det var tungt för Björklöven gick upp men trillade ur lika fort igen. Så fortsatte det, laget var uppe i Elitserien senast 2000/2001

IF Björklöven var det första hockeylaget jag lärde känna och gillade lite när jag var riktigt liten, hade ett syskonpar Östman som gick hos samma dagmamma som hade släkt däruppe och storebrorsan Håkan var Löven-fantast redan då och man såg ju upp till honom eftersom han var äldre så hängde på där ett tag innan jag fattade tycke för mitt kära Djurgården. Men nu som alla pålästa tror så var det INNAN Björklöven trillade ur Elitserien som jag blev DIF:are för evigt. Jag gillar deras logga än idag, tycker det är en av de snyggaste i hockeysverige ändå. Trist sorti för en gammal mästarklubb. De senaste åren har det gått riktigt knackigt och man har inte vart nära att kliva upp i finrummet på flera år. Så det är kanske bättre att laget får börja om och ta sig uppåt med hjälp av egna talanger och bygga ett lag från grunden.

Pengar styr allt i hockeysverige numera och det alltid lika tråkigt när ett lag får kliva ur på grund av ekonomiska skäl. Det lär inte vara sista laget som drabbas så här heller.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0