Krönika: "Mathias Tjärnqvist"

"Krönika" - Mathias Tjärnqvist


Mathias Tjärnqvist

Jag måste ju ge mig på det här med krönika med här på bloggen om funderingar om det som händer och sker i hockeysverige. Just nu hetast på tapeten: Mathias Tjärnqvists övergång till Djurgården från Rögle. Vilken uppståndelse det har blivit på bara 24 timmar om ens det. Mathias kom hem från NHL förra året till sitt gamla Rögle, vars klubb han spelade i som junior innan han blev stjärna, och det vet vi ju i vilken klubb han blommade upp totalt i, eller hur? stavas D.I.F., nej skämtåsido men han kom hem till Rögle och där trodde jag han skulle stanna nu men han kostar en del och nu ville han tydligen röra på sig ändå.

Två konstiga uttalanden:
Ett uttalande från Mathias retar ju gallfeber på dom allt annat än normala Röglefansen: ..."jag skulle aldrig kunna se sig själv åka in i Lindab Arena i någon annan tröja än Rögles..." och det var väl kanske så han kände under säsongen men sen vet vi ju inte vad som har hänt efter det. En sak är säker: han kommer få höra det när DIF gästar Lindab Arena.

En annan sak som gör mig konfunderad som Djurgårdssupporter: "Tjärnqvist angav längtan efter att vinna titlar som orsaken till att han lämnade Rögle - och valde att skriva på för Djurgården" Till skillnad från Sveriges hockeyexpertis har han en tro på Djurgården som lag. Han tror inte att stockholmarna kommer att bli ett bottenlag utan vara med uppe i toppen och slåss och det vore ju naturligtvis kanonkul efter några år i träsket och kvalhot och det ena med det andra men faktum kvarstår ju, DIF har ju sladdat på kvalseriestrecket nu i några säsonger och har känts allt annat än stabila sett ur eget perspektiv. Men undrar i sånt fall vad Hardy har i kikaren för att det är ett ganska häftigt uttalande med tanke på hur det sett ut de senaste säsongerna. Det vore ju roligt med en bästa säsong på länge så att säga. Har ju förstått att Mathias gillar Hardy så det bidrog till att han ville till DIF tror jag. MEN Hardy kommer få det tufft i vinter och har förmodligen skyhöga förväntningar eftersom han tog klubben till två raka guld 2000 och 2001. Det stora målet i år är att gå till slutspel tror jag. Tar vi oss bara dit så kan faktiskt allting hända men det är så mycket som måste klaffa. Jämför man DIF:s trupp med exempelvis Frölunda så känns det som ettan mot tolvan egentligen. Frölundas lag kostar dubbelt så mycket som DIF:s men sen ska det ju även klaffa för dem. Nåväl. Det är ett par veckor kvar till serien drar igång och även ett halvår till slutspelet... ***

*** Ska skaffa mig Säsongskortet i år så jag kan se DIF:s alla matcher i vinter, kosta vad det kosta vill. Det är ju vissa matcher man inte vill missa, det är en sak som är säker!

Kommentarer
Postat av: sparka slå AIK

Det luktar lönehöjning och girighet kring hans flytt till dif! Inget "detta lag har guldchans". Nej bara ett sätt o mörka cash is king tänket!!

2009-08-13 @ 15:44:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0