Allt har sitt slut...: Nichlas Falk slutar efter 16 säsonger i DIF-tröjan...



TACK NICHLAS FÖR ALLT!!

#16. Nichlas Falk slutar

Nu på morgonen kom det tråkiga beskedet, för alla oss Djurgårdare men också för mig som vart ett stort fan av Falken i Djurgården. Det var väl mer eller mindre väntat, Nichlas valde att köra säsongen som gick men det var liksom ett sista år.

Vad passar bättre än att lägga ut mitt hyllningsinlägg som jag gjorde inför hans jubileum i DIF-tröjan. Håll till godo och jag avslutar med orden:

TACK FÖR ALLT NICHLAS #16!
DU KOMMER ALLTID VARA EN LEGEND I DIF!
#16



#.16 Nichlas Falk, Djurgårdens IF

867 matcher i klubben - Flest genom tiderna i Djurgårdens IF inklusive slutspel
389 poäng varav 110 mål, 279 assist inklusive slutspel för DIF

Nichlas Falk har bland annat har varit en av elitseriens bästa tekare, avslutade karriären även som back.
Nichlas har fyllt 40 år men höll sig i bra form och skador var sällsynta, för han tränade alltid hårdast under sommarträningen och höll sig därmed sig i riktigt bra form trots sin ålder.
Han kom till Djurgården säsongen 1995/1996 som 24-åring från Huddinge IK och gjorde bara 2 mål och 7 assist under sin första säsong i klubben. Nichlas bästa poängskörd var säsongen 1998/99 då det blev 32 poäng, 8 mål och 24 assist. Men det tog inte lång tid innan han blev etablerad och hamnade i landslaget där han vunnit ett VM-guld (1998) ett VM-silver (1996) och två VM-bronz, (1999 & 2002). I Djurgården har Nichlas vart med och bidragit till två härliga SM-guld 2000 och 2001 men han var även med 1998 och fick SM-silvret efter suddenförlusten mot Färjestad.



(dålig kvalité: dålig kamera)

Jag har fått äran att träffa Nichlas "Falken" Falk på Hovet. Det var under NHL-lockouten, DIF-Malmö 4-2.
Sprang på honom på uppvärmningen i trappen och fick då detta fotot på honom. Det var hur stort som helst och det är det fortfarande

Som sagt träffade han personligen i Stockholm på Hovet inför Djurgården-Malmö IF 11/12 2004, fick en liten pratstund och fotade honom men mitt nöt, nervös som jag var vid tillfället och upprymd till tusen på samma gång så bad jag inte någon fota mej MED honom. Nichlas var skadad några matcher så jag fick syn på honom av en slump under uppvärmningen när han kom ut från spelarkorridoren och sprang genast efter fanatisk som man är.
Efteråt när jag pratat med honom när jag kom tillbaka till min brorsa och polarna så såg jag ut "som jag trampade på moln" när jag kom uppför trappen. Det var häftigt vill jag minnas. Jag har dessutom ett par andra starka minnen med Falken, inte just för att jag träffat han fler gånger men just när man tittat på matcherna. Ett av de starkare var när jag var i Jönköping som så många gånger förr för att se Djurgården spöa HV71, det var den 20/2-99, Falk satte 0-1 på HV där DIF senare vann i förlängning efter att HV tagit ut målvakten och Espen Knutsen satt pucken i mål från bakom egen mållinje, HV satsade för att vinna matchen då för att försöka ta sig till slutspel vet jag.

Nichlas Falk var riktigt nära HV71 för några år sedan..
Falk kontaktades av HV71 inför en säsong kring år 2000 där någonstans och jag blev tokgalen när jag fick höra det. Jag trodde bara det var ett illa rykte så jag började luska i det och då hade Falk inget nytt kontrakt med DIF ännu. Tänk om Falken hade valt HV71.. Då hade jag aldrig förlåtit honom..




HV71-DIF 2-3 3/11-2002 (Filmat av Laszlo Mag)

En annan gång var det i då nybyggda Kinnarps Arena 2002 när jag och en av mina kompisar Laszlo Mag stod i DIF-klacken och HV ledde med 2-1 med minuten kvar, DIF plockar ut målvakten och Nichlas Falk står välplacerad framför Liv och stöter in 2-2. Laszlo filmade detta på sin enkla digitalkamera och resultatet ser ni här ovan, vad vi jublar när målet kommer, sanslös glädje just då. DIF vann matchen på straffar senare. Personligen tycker jag Nichlas var som bäst under säsongerna 1999-2001 kring när gulden bärgades. Han var seriens bästa center, en utmärkelse han vann tre gånger med bäst tekningsprocent och bra skridskoåkare med känsla för spelet. Bra skott som användes flitigt i powerplay. Ett annat minne av Falken på isen var under SM-finalen mot Färjestad i Karlstad på självaste Långfredagen 2001 när DIF vann guldet i sudden så missade Nichlas halva matchen för att han fick en ful armbågstackling av Christian Berglund i FBK, man var inte lite förbannad på juniorBerglund då. Men som sagt det blev ju SM-guld ändå i FBK:s egen kula och revansch för SM-finalförlusten 1998.

* * * * * * * * * *

Nichlas Falk är och kommer alltid att vara en DIF:s kungar i mina ögon, inget snack om saken!
Jag har träffat honom och det är hur stort som helst, han är en av mina idoler och kommer alltid vara det.


* * * * * * * * * *


Hyllningsvideo för sina 700 matcher i DIF-tröjan

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Nu finns det bara en sak kvar: HANS TRÖJA #16 SKA UPP I TAKET

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0