Krönika: HV71 och slutspelet - Örebro leder kvalserien

Tredje året i rad utslagna i kvartsfinal.
Endast tre segrar i tre kvartsfinalrundor.
 
Det handlar förstås om..........HV71 och deras uttåg ur slutspelet igår efter 1-6 mot Linköping i den femte kvartsfinalen. HV är utslagna igen, tredje året i rad, 0-4 mot AIK för två år sedan, 2-4 mot Färjestad för ett år sedan och nu 1-4 mot Linköping. Det förstår ju alla även utanför den här stan att det är underkänt.
 
Jag minns såväl den där morgonen efter AIKs fjärde seger på Hovet och HV åkte ut. Jag följde lillebrorsan till tåget och det kändes i luften att stan sörjde. Det kommer säkert ligga en sån dimma över staden imorgon och ett tag framåt i en stad som andas hockey och HV71. Räkna med att varenda löpsedel kommer handla om HV och det kommer stå fiasko överallt.
 
Jag trodde efter HVs inledning på elitsrerien, serieledare och Gustaf Wesslau i storform, att de skulle spela final hur lätt som helst egentligen mot Skellefteå eller outsider Färjestad. Fast efter jul så har laget inte vart sig likt och varför jag är insatt i HV71s läge under säsongen är för att jag har gjort min första säsong för klubben som rinksidereporter ett riktigt roligt jobb för övrigt, och följt laget på ganska nära håll under säsongen så märkte man ju närmre slutspel det gick så verkade laget åka och vänta på att det skulle börja. Men när det väl drog igång så var man inte i form samtidigt som man försökte trycka på knappen. Dessutom skador på backsidan som blev alldeles för kännbar, särskilt nu under slutspelet och Gustaf Wesslau släppte in alldeles för mycket mål.
 
Laget hade som mål att spela om medaljerna. Istället fullbordades HV71s fiasko totalt när slutsignalen gick ikväll.
 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Det blir Skellefteå-Luleå i SM-final.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
men vilka kan stoppa Skellefteå då?: Inget lag kommer kunna: SAIK vinner SM-Guld 2012/2013
 
Fast det är klart......jag ska väl ändå inte klaga på kvällen på jobbet trots allt. Det blev ändå en angenäm kväll på jobbet då jag hade längre konversationer med hockeyexpertisen. Trevligt snack om hockeypodden med Björn Oldéen och snack om matchen med Arto Blomsten, hann dessutom med lite snack om stockholmshockey med Mats Wennerholm och Leffe Boork.
 
Glädjande är att Örebro och Leksand går bra i kvalserien till Elitserien och jag ska göra det klart direkt att jag INTE VILL SE VARKEN RÖGLE ELLER TIMRÅ IK I ELITSERIEN anno 2013/2014!!!
 
Rögle har gjort bland de sämsta insatserna i Elitsriens historia
 
Timrå IK har inte rosat marknaden och varit ett kvallag tre säsonger i rad, det är inte okay, de skulle må bättre av att spela i HA och vara ett topplag. Då jag anser att Leksand, Örebro, Västerås, Djurgården och Malmö och nåt lag till är minst lika bra som Rögle och Timrå, kanske t o m Växjö och AIK som också missade slutspel. För det är inte så stor skillnad där längre. Jag vill se två nya lag i Elitserien för det kan knappast bli sämre. Med det sagt så vill jag även återigen påpeka:
_________________________________________________________
 
- DET ÄR ETT MÅSTE ATT UTÖKA ELITSERIEN TILL 14 LAG! -
_________________________________________________________
 
 
 
Iskallt - utanför listan:
Färjestad - Modo 4-1 i matcher
Tråkig kvartsfinal där man på förhand visste att Färjestad skulle få en alldeles för lätt resa till semin. Modo vann fjärde matchen men som sagt till ingen nytta. Ska bli intressant att se hur FBK
 
Skellefteå-Brynäs 4-0 i matcher
Den mest ojämna och klara kvarten på förhand och jösses vilken skrattmatch. Brynäs IF var pinsamt dåliga från början till slut och vad de hade i en semifinal är egentligen obegripligt förutom att de faktiskt blev åtta och hade rätt att spela slutspel. De förtjänade inte den platsen. Växjö eller AIK hade gjort det bättre alla gånger. Brynäs blev aldrig någon match för SAIK som mer eller mindre fick träna i fyra matcher i olika spelform inför semin.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0