Krönika: 72 sekunder ifrån kval - en historisk kväll i fel anda.



Västerås IK och Örebro Hockey väntar.

Tisdagen den sjätte mars 2012
gick till historieböckerna i Djurgården Hockeys redan berömda historia. Men ack och ve vilken tung kväll det blev till slut. DIF var 72 sekunder från att slippa kval igår men med en skridskopets marginal så gick det åt andra hållet. DIF spelar alltså kvalserien för första gången  på 30 år. Senast det begav sig var våren 1982 och då kamperade man med Södertälje, HV71 och Hammarby om elitserieplatserna. Då gick det vägen men det satt hårt åt. Det krävdes vinst mot HV71 hemma på Hovet i sista matchen. DIF vann med 6-1 och klarade kontraktet den gången.

Nu idag år 2012 är det en helt annan sak, allt betyder så mycket mycket mer och kostar framförallt mer. Money talks inget snack om saken. En missad elitserieplats är givetvis förödande. Laget görs om och alla som kan kallas stjärnor försvinner upp i Elitserien. In kommer medelmåttiga division-ett spelare och allsvenska spelare och med ett resultat som kan få vilken sportchef som helst att ligga sömnlös varje natt under året. Nu får vi verkligen hoppas att DIFs hockeykrigare orkar ladda om och göra nåt bra av det som komma skall. Hur man ska rädda det här sjunkande skeppet denna säsongen är omöjligt att säga men tränarstaben har 8 dagar på sig till första matchen och då måste planen och spelsättet vara klart. DIF måste spela med en oerhörd ödmjukhet och börja från scratch.

Det är inte svårt att förstå att många skadegläds åt DIFs misslyckande nu. Jag vet många av mina egna kompisar som hånar friskt nu via sms eller facebook och det är väl eran tur. Jag har väl delat ut en och annan känga innan framförallt till AIK, Leksandsfans och alla som hatar stockholmslag. Direkt efter LHCs kvittering och när matchen gick till sudden så började min mobil att plinga både för sms och facebookmeddelanden av förklarliga skäl. Jag antar att jag får tillbaka rejält nu efter att ha hånat er i era motgångar innan. Givetvis med all rätt men jag hoppas bara att DIF klarar av det här och att man gör en förändring och bygger ett nytt starkare lag inför nästa säsong och då ska ni få se vad Djurgården Hockey står för. Stora delar av hockeysverige och antistockholmslag-anhängare jublade igår i högan skyn och skadegläds nåt oerhört över Djurgårdens fall i år. Ni har all rätt att håna oss Djurgårdare men nånstans tror jag att vi kommer gå stärkta ur det här och förhoppningsvis bygga ett nytt och starkare lag.



Challe Berglund - Fiasko eller succé?

Challe Berglund kliver in i DIFs bås över kvalserien och det är bra eftersom han ändå är huvudtränare nästa säsong. Dessutom är ju värsta scenariot att han kan coacha ner DIF ur Elitserien och rätt ner i hockeyallsvenskan, det måste ju vara mardrömmen. Jag börjar bli starkt orolig över hur DIF förändrar i massor istället för att gjort det tidigare under säsongen. Nu hastar man den ena förändringen efter den andra och det är inte likt DIF alls. Det känns mer som om DIF handlar i mindre panik och inte riktigt vet vilken fot de ska stå på. Det är väldigt oroväckande. Dessutom bubblar frågorna åter upp igen i efterhand. Jag menar vi är i kvalserien inte slutspel. Kvalserien!

Varför sparkade man inte Hardy tidigare?

Varför tog man in en juniortränare som huvudansvarig i stället?

Varför inte sätta in Challe direkt istället för Hardy? Nu handlar man i ren panik upplever jag och det är inte bra.
Dessutom förstår jag inte varför man inte plockade in ett par nyförvärv. DIF värvade inte en enda spelare under säsongen, jag räknar inte Tyler i målet för han har inte spelat så vi vet inte vad han går för.

Varför ersatte man inte Nils Ekman, Mika Hannula och Daniel Widing med spetsspelare, målskyttar?

Om en vecka börjar mardrömsserien hemma på Hovet. Måtte DIF Hockey har laddat om mentalt och kommer ut och tror och vågar och vill vinna då!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0