Inför det hetaste smålandsderbyt ikvälI: Kom igen nu Troja!!

. . . . . VS . . . . .

T
ingsryds AIF - IF Troja/Ljungby
Nelson Garden Arena 19.00





Derbydags: Tingsryds gröna tigrar mot Trojas röda hästar!

Troja är Smålands Stolthet
Jag har bara upplevt ett enda derby dessa lagen emellan, då vann Troja med 3-0 hur enkelt som helst. Jag upplevde aldrig då att det var en viss hets och kamp mellan lagen. TAIF var då inte ett speciellt större hot mot Troja under en lång tid. Tingsryd är lillebror till Troja nuförtiden även om TAIF spelade i högsta serien för många herrans år sen. Troja var ju som sagt ytterst nära att ta klivet upp i Elitserien tre gånger från åren -85 till -96. Tingsryd har varit i kvalserien men aldrig varit nära sen tidigt 70-tal om jag inte räknat fel. Jag har inte sett Troja spela live på alldeles för många år, det är rätt pinsamt egentligen men jag har aldrig slutat följa dem sen jag lämnade småland och Rydaholm. Troja kommer alltid vara laget i mitt hjärta, många härliga minnen från Sunnerbohov genom åren, Det var ett par år i rad som man praktiskt taget levde med Trojas framfart när det närmade sig playoff och kvalserien framåt vårkanten.

- - - - -

För övrigt så spelas det spelas tydligen en match till av lite karaktär ikväll. Även det i småland och även det ett så kallat derby. Popcornlaget VLH tar emot laget från Smålands Jerusalem. Det sägs att det ska vara hett men jag vet inte.

Kommentarer
Postat av: Henrik

Som Niklas Jihde skriver angående Taif-Troja:

"Jag kan bara tänka mig vad som väntar en fredagskväll i Tingsryd. Bara att få säga att vi är på plats i Nelson Garden Arena är stort. Att Växjö fyra mil bort möter HV71 känns obetydligt i sammanhanget, det är ''bara'' ett Smålandsderby. För om Växjö är den fula ankungen utan riktig hockeykultur, luktar det hockey i de här byarna.''

2012-01-20 @ 16:46:30
Postat av: Taif

Nu är du helt ute och cyklar... Taif var ytterst nära elitserien 2001 när dom spelade superallsvenskan. Lillebror och storebror... Två jämbördiga lag. Tycker det där snacket är så jävla fjantigt

2012-01-20 @ 17:40:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0