Avstängningarna haglar och hysterin fortsätter: Andreas Jämtin stängs av två matcher...



Jämtin - inte min personliga favorit

Jag brydde mig aldrig om att ens skriva om "tacklingen" som Andreas Jämtin delade ut. Eller han delade ut någonting. Fast jag ska klargöra att jag inte gillar Jämtin överhuvudtaget, inte alls. Men den här hysterin med tacklingar mot huvudet har gått för långt. Jag tror t o m att vissa spelare taggar ännu mer så istället för att tänka och respektera även i stridens hetta istället kör på ännu hårdare och därav resultaten. Det känns som att det som hände nu var en följd av den här fokusen på huvudtacklingar och avstängningar. Tyvärr.

Jag tycker inte att det som hände med Luleås Daniel Mannberg var ett påhopp, överfall eller fult, oschysst. Tittar man på sekvensen om och om igen så ser man att

1. Mannberg vill trycka dit Jämtin, man ser hur han siktar in sig

2. Jämtin ser honom och sätter upp armarna för att skydda sig, men armbågen träffar Mannberg i ansiktet

3. Han gör det medvetet men han gör det inte medvetet: alltså, "nu ska jag armbåga honom i ansiktet"

4. Det skulle varit utvisning men inte matchstraff

5.
INGEN AVSTÄNGNING..!

Jämtins egna ord: " - Jag var puckförare och tvingades dumpa pucken i ett trångt läge. Sedan har jag en känsla av att Luleåkillen åker in i mig "

....Jämtin straffas nog mest för att han är en återkommande "återfallsförbrytare" som nu hockeyligan har infört.

Jag tycker bara att den här hysterin som sker i årets Elitserie med alla anmälningar och avstängningar har gått för långt, för längesen. Det värsta är att det verkar inte lugna sig heller så länge media och alla andra skriver och pratar om det hela tiden. Jag tror att det gör vissa spelare osäkra medan andra taggar över istället. Det har ju varit en incident i varje omgång i stort sett, vilket inte är bra alls. Men vad ska man göra åt det?

- - -
Är allt som sker som leder till skada pga exempelvis tacklingar avstängningsbart?
- - -  
Jag hade gjort exakt likadant själv om jag såg att nån var på väg och skulle tackla mig, varje gång.
- - -

* * * * * * * * * *
Vill man ha reda på vad som händer i hockeysverige så är ett hett tips att skaffa Twitter. Efter alla huvudtacklingar har trafiken varit het på twitter där åsikterna har haglat från alla håll. Ganska intressant att läsa och följa. Även om det ofta hamnar på sandlådenivå till slut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0