Krönika: IF Linné Hockey - RSK:s död?

Det är kanske en lite väl dramatisk rubrik men jag ska försöka förklara situationen

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Den andres bröd den andres död....


Det är alltid kul när det växer fram fler och nya hockeyföreningar i ett av Sveriges tätaste hockeylandskap som Småland ändå är. Jag tycker det personligen är skithäftigt. För i storstäderna som Växjö och i hockeytokiga samhällen som Ljungby så finns det underlag och intresse för fler att spela hockey än i Troja eller Lakers till exempel. Vi såg ju Ljungby Hockey säsongen som var som gick rätt igenom serien och till kval direkt, de var ju och snuddade vid att kliva upp en serie redan första säsongen.  

Om man får tänka till en gång till så kan det också innebära en annan förenings existens. Vi snackar om min moderklubb, Rydaholms SK, som jag är uppväxt i och har lagt antalet timmar i och levt med både i med och motgång genom åren. Om man då som t.ex RSK:are tittar på gårdagens tillkännagivande att Växjö fått en ny hockeyklubb så kommer det att drabba RSK på inte så kanske positivt sett då klubben under de senaste åren vart ganska beroende av spelare från Växjötrakten. Jag vet även att Åseda och Lenhovda också lockat många bra spelare från trakten till sina klubbar kommer drabbas negativt av det. För RSK blir det nog extra kännbart då RSK knappt har en egen stomme eller heller inte förfogar över varken junior eller A-pojklag i dessa tider. Jag tror att äldsta laget säsongen som gick i klubben var B2:or, d v s ett U13-lag. Jag reflekterade inte så mycket över det förrän jag fick en kommentar på inlägg på bloggen samt ett sms från RSKs lagkapten #13.

- Det slog mig då också, IF Linné Hockeys ankomst kan bli RSKs död -

Många föredetta Växjö spelare har valt RSK som ett alternativ de senaste åren och det har varit oerhört tacksamt. Det har varit bra spelare med mången kompetens och spets. RSK har mer och mer för varje säsong vart starkt beroende av spelare utifrån för att få ihop ett slagkraftigt lag till varje säsong när vi inte haft ett starkt underlag med juniorer och U16-spelare. Dessutom alla i hockeysvängen känner ju till att RSK under många år haft spelare utifrån Alvesta SK, Värnamo GIK, Växjö Lakers och även en hel del spelare från Ljungby och Troja. Men nu är det nog slut på det, för det kommer bli oerhört svårt att locka spelare till RSK. Klubben har inte skuggan av en chans att locka ekonomiskt på något vis heller. Sen förstår man om inte varken Växjö eller Ljungbyspelare kommer vilja lämna hemorten om möjligheten till att spela hockey på hemmaplan finns.

Jag slutade med hockeyn när jag var 21 nånstans och då spelade jag juniorhockey de sista två åren. Säsongen efter jag lagt av så blev det inget juniorlag. Klubbens äldsta pojklag var då vårat U16, eller A-pojkar som det nu åter igen heter. Därefter har ungdomarna trillat av och minskat år efter år, senast vi hade ett U16 så var jag med vid rodret och det var säsongen 2004/2005. Sedan dess har klubben inte haft något lag i den åldersgruppen. Det har liksom gått på andra hållet med mindre barn och ungdomar som väljer hockey hemma i Rydaholm. Dessvärre. Idag är det fotbollen som är den stora konkurrenten, eller konkurrent. Jag upplever inte att fotbollen och hockey kämpar mot varandra. Klubbarna har ju försökt skapa ett samarbete istället på senare år och det har väl gått både upp och ner. Men sen är det ju det här som kallas datorspel, spela online ooch så vidare som lockar många många ungar som blir sittandes framför datorn alldeles för länge istället för att gå ut och spela landhockey eller fotboll beroende på väder och säsong.

För RSKs styrelse väntar nu ett mycket ovisst och tufft arbete för att först och främst hitta en A-lagstränare och sen även då det svåra med att få ihop ett slagkraftigt seniorlag inför hösten och hockeysäsongen 2011/2012. Det känns väldigt ovisst riktigt ordentligt denna gången. Snacket om "att det nog inte blir nåt lag nästa år..." har man ju hört till leda av diverser spelare efter varje säsongsavslut de senaste åren. Men nu när jag fick det på sms i förrgår så kändes det på riktigt allvar denna gången. Skulle så ske vore det en total katastrof för samhället Rydaholm, klubben föreningen Rydaholms SK och för hockeyn därhemma överhuvudtaget.

DET FÅR BARA INTE HÄNDA !!!

Men sen hur man ska lösa det här är ju en svår fråga, min första tanke är något sorts arbete med Alvesta och kanske Värnamo med någon forms utlåning av spelare som kanske inte platsar och så vidare.. Men framförallt att de få av våra egna spelare som fortfarande håller på, erbjuds plats i truppen och på isen, alltså att de spelas också. Så att de inte är fjärdeline och får sitta på bänken i match efter match efter match. Det har tyvärr drabbat många av våra egna genom åren. Jag har sett det på nära håll när lillebrorsan drabbades, han spelar inte hockey längre, han tröttnade och det förstår man till fullo. För det kan ju kännas ganska meningslöst och vara med och träna alla träningar och sen inte få vara med och spela sen när det väl gäller. Att stommen i laget blir våra egna spelare, börja där och bygg vidare på nåt vis. Är det någon gång så är det banne mig nu!!!

Mången hot har hängt över RSK genom åren. Kommunen ville stänga hallen helt och ville flytta oss att spela våra matcher och ha föreningen i Värnamo. Förstår inte ens i min vildaste fantasi hur det skulle gått till? Dessutom personen eller nötet Stefan LundVärnamo Fritid tänkte då. Det är nog ett av de dummaste och mest idiotiska citat som han kläckt ur sig i TV på Smålandsnytt i den gången. Vi vann den kampen den gången och hallen började utnyttjas till fullo via Apladalens Konståkningsklubb och Värnamo Hockey som hade varsin dag i veckan.

- För några år sedan när innebandyn slog igenom och klubbarna ploppade upp som ogräs ur marken så snackades det hemmavid att "det hade vart döden för RSK om någon startat en innebandyklubb i Rydaholm"

Nåväl:
Summa summarum av rubriken så tycker jag det är skitskoj med ännu en hockeyförening i Växjö och jag lyckönskar dom å det bästa. Men det kommer slå hårt mot RSK och dess fortsatta seniorlagsexistens. Det är en sak som är säker.

Till sist:
Det är mina tankar och funderinga och ni får gärna kommentera situationen. Men var sakliga och kom med seriösa inlägg i sånt fall. Skitsnack tas bort tvärt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0