Festandet flödar över i Finland

Det pågår ju Guldfest i Finland, det går ju inte missa av rubrikerna:

- - - - - - - - -

Överdriven alkoholkonsumtion!

Finland vann sitt andra VM-guld i söndags, storkross över Sverige med 6-1. Finnarna skröt direkt efter hur mycket de ska fira sitt blott andra hockeyguld, (heja heja)
Idrottsministern och en av de större sponsorerna FinnAir har nu gått ut med en viss kritik om att det börjar gå över styr

Alla har väl sett klippet annars kolla här:
När målvaktstränaren Pasi Nurminen som duktigt förfriskad trillar som en plattfisk och trillar rätt in i VM-bucklan på röda mattan när laget landade i Helsingfors

- Överledaren i det finska landslaget, gamle Luleåbacken Timo Juutila sluddrade kraftigt i olika TV-intervjuer,

- Anssi Salmela blandade svenska och finska i sina intervjuer...

Landslagscoachen Jukka Jalonen är nästan helt oförstående till kritiken:
- Visst är jag lite överraskad. Finland har vunnit VM-guld efter efter en lång väntan. Jag hävdar att ungdomarna förstår. Jag har själv unga barn, 15 och 17 år. De förstår att farsan vill ta ett par öl?? när han har vunnit VM. De förstår och accepterar det att det inte gör mig till en alkoholist. Det är någon som har ramlat en gång. Det finns mycket värre saker i världen som man kan engagera sig i. Jag förstår inte detta utan låt grabbarna festa säger han.

- - - - - - - - -
Det är väl klart att man ska fira rejält, särskilt om man vinner ett VM-guld. Det är klart att det blir fest några dagar men den proportionen som är i Finland är väl lite väl magstark kanske. Dessutom måste de ju helt klart tänka på att de är stora förebilder för massor av barn och ungdomar i Finland som lirar hockey och annat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0