Krönika: Hockeysäsongen över!?....men icke då..

Djurgårdens hockeysäsong tog slut i förtid. Säsongen speglade aldrig att något stort var på gång som var fallet förra säsongen där laget klev fram och överpresterade i slutspelet som sånär gav ett guld. I år blev det respass i kvarten och sånär en semifinal. Men nära skjuter ingen hare liksom aldrig. Jag tror inte DIF hade klarat sig hela vägen heller men man vet ju aldrig. Årets säsong är nog mest att glömma och ta nya tag inför hösten. DIF måste verkligen rycka upp sig till nästa säsong. I år var det alldeles för ojämnt och uppochner. Man kom aldrig upp i normal standard samtidigt som skador på nyckelspelare samt ett darrigt målvaktspar inte gjorde saken bättre. Men ändå är jag så besviken, det är svårt att förklara och det kommer ta ett litet tag att smälta eländet. Samt att kunna se objektivt på debaclet. Det konstigaste är kanske att jag är mer besviken än när vi föll i SM-finalen förra året. Faktiskt, hur konstigt som helst men sån tomhet som är nu vet jag inte om jag kände förra året. 

Man lever och dör med sitt lag. Nu är man knappt levande. Så känns det i alla fall. Man går länge och väl och väntar på att slutspelet ska börja och så tar det slut innan det ens börjat. Det kommer en längre krönika i alla fall är det tänkt så men jag ska smälta debaclet och sen kommer jag lägga ut den när det är klart. Så pratar jag inte mer om det.



Juniorerna - Djurgårdens framtid

Nu när seniorerna var sugna på tidig semester så är juniorerna inte det. Både J18 och J20 har gått till kvartsfinal och det slutspelet börjar om en vecka lite drygt. J20 fick Modo i kvarten men motståndarna till J18 är inte klart i skrivande stund. Där pågår åttondelsfinalerna ännu. Båda juniorlagen har gått som tåget denna säsongen så DIFs tillväxt är definitivt på frammarsch. Möjligheten för ett bra slutspel finnes ju därmed helt klart. Jag hoppas att HVs J20 tog sig vidare så jag kan gå och se DIF slå dem här i Jönnet. Fantastiskt att AIK slog ut HV i kvarten i Elitserien. Vilken bragd alltså, härligt!

J20-slutspelet - kvartsfinaler
Modo-Djurgården
HV71-Luleå
Skellefteå-Malmö
Rögle-Frölunda             

J18-slutspelet - kvartsfinaler
Djurgården-
Brynäs-
Frölunda-
Timrå-

------------------------------------------------------------------------------------------



Kvalserien - Växjö Lakers

Vilken start Popcornlaget från Växjö har fått. Tre raka segrar men nu kommer de sättas på högsta prov. Nu har man Modo borta imorgonkväll, Södertälje borta i nästa innan man vänder hem och tar emot Södertälje i Lakerdome nästa måndag. Jag tror att om man ska det största steget i klubbens historia så måste man vinna mot minst ett av lagen eller båda. Om varken Modo eller SSK förlorar. Annars blir det ju tråkSSK och Modo som behåller sin plats i högsta serien. Lakers har en teoretiskt god möjlighet. Fortsättning följs med spänning trots allt.


SMÅLANDS STOLTHET!

Kvalserien till hockeyallsvenskan - TROJA!
Troja hade en tung säsong som bekant där man ändå trillade på mållinjen. Det kanske var rättvist ändå att rödvitt får kämpa sig igenom ett kval. Jag vet att det kanske låter dumt men klarar man biffen nu så blir det ju ännu en nyttig lärdom. Jag tror inte att Troja hamnar i samma läge nästa säsong om man nu inte misslyckas i kvalet. MEN jag hoppas så innerligt för svensk hockey, smålandshockeyn att smålands stolthet: Troja klarar sig kvar. De tillhör övre eliten i Sverige det är liksom inget snack om saken.




NHL - inget favoritlag dock

Men jag tycker NHL är mer intressant nu än vad jag har tyckt på det senaste. När elitserien tar slut så vill jag inte att säsongen ska ta slut. VM kommer ju alltid men statusen är ju inte så hög av förklarliga skäl. Så när slutspelet börjar därborta så är det faktiskt ganska intressant. Särskilt ju närmre Stanley-Cupfinalen det går. Oavsett vilka som spelar så är det ändå den bästa ligan i världen med de två bästa lagen, just då i världen, så då är det topphockey. Jag kommer självklart följa årets slutspel med. Så länge det är hockey så följer man det, oavsett serie känns det som. Jag har dock ingen aning vilket lag som kan tänkas gå den långa vägen till "The Cup". Men jag kan göra ett försök att spekulera lite.

Kommenterna gärna om vad ni tror, jag har som sagt ingen bra koll på NHL.

Pittsburgh
- De kommer förmodligen gå långt i år igen men kanske inte hela vägen, men man vet ju aldrig.
Montreal - Vet en person som väntar på att de ska vinna så han kan öppna sin champagne som stått orörd sen 1970. Han lär få vänta ett år till, minst.
Washington -
Stora förväntningar, dags att gå hela vägen? Tveksamt, de räcker inte till.
Philadelphia -
Suveräna Flyers är alltid att räkna med när det gäller som mest.

Vancouver
- går bra i serien men har en förmåga att inte kunna prestera i slutspelet
Detroit - Tveksamt, laget är för gammalt och även om de vill så orkar de inte.
Chicago - Regerande mästarna som alla kommer göra allt för att slå ut.
Los Angeles - Mitt gamla favoritlag som kanske gör sin bästa säsong på bra länge. LA Kings är tillbaka i toppen. Kan överraska!





Hockey-VM 2011 i Slovakien
Sen har vi det här med Hockey-VM. Den största hockeyturneringen för landslagetn varje säsong. Men vi får väl se hur det blir och vad Pär Mårts får ihop. Självklart att jag ser Tre Kronors matcher så gott det går men jag har inga krav på dem längre. En sak har jag lärt mig genom åren med BÅG. Han lovar guld och gröna skogar men landar nånstans på grusvägen övergiven. För det mesta, visst Bengan har tagit Sverige långt i turneringarna men sista åren har inte vart så roligt att se spelmässigt när vi ofta haft ett mediokert lag. Pär Mårts har ändå i år spelat ett annat spel samt har stenhårt målet att spela med bästa möjliga lag utan krusiduller. BÅG var för snäll eller så tröttnade han. Men Mårts är alldeles för ny för att de ska våga säga nej utan de vill nog ha ett gott öga till honom.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0