Målvaktsräddningar är i bland något extra

Jag har funderat länge på en räddning som Thomas Greiss gjorde för ett tag sedan. Den visades flera gånger på
tv och den blev bara bättre och bättre. Så det fick mig att fundera på målvakters jobb i kassen. För jag är rätt imponerad av hur målvakter rör sig i kassen, hur och när de gör räddningen, och hur butterflystilen fungerar. Det är ju rätt intressant och se gamla bilder där målvakter stod eller låg rätt upp och ner med massa ledigt målnät. Idag är det mycket svårare att göra mål för målvakten hänger med och täcker av så länge det bara går och ofta går det ju vägen.

Men åter till just Greiss räddning, den är så skön på något sätt. Sanningen är den att jag är så sjukt imponerad av målvakters rörelseschema, eller butterflystilen, längs isen. Jag bara älskar hockeymålvakter som är extremt rörliga och som hur enkelt som helst glider ner i spagat eller vad det nu heter och täcker av med benskydden när det blir ett pass till från ena till andra sidan, t.ex i en två mot en situation. Jag stod förresten och tittade på veteranlaget hemma i Rydaholm i helgen: veteranlaget Rydaholm Rattlersnakes mötte Lönashults IF i en träningsmatch. Rattlersnakes målvakt: vet ej vad han hette men han kom från från Gislaveds SK bland annat, rörde sig hela tiden och följde pucken noga i varenda rörelse. Riktigt kul att se liksom. Man blir imponerad av vilket jobb som krävs för att stå i mål i dagens hockey.




Räddningen på klippet nedan av Brynäs Thomas Greiss får mig och bara le brett. Den är dunderskön.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0