Gött när Alvesta slår Värnamo

Seriepremiär - Division 2B, Region Syd


     VS     

Alvesta SK - Värnamo GIK  4 - 3

Seriepremiären i hockeytvåan är avklarad. Det blev derby direkt i Virdavallens ishall när ASK tog emot ärkerivalen Värnamo Hockey. ASK vann 4-3. Bengt "Bengan" Gustavsson med förflutet i Alvesta SK sen många år, nu tränare i Värnamo var allt annat än glad på sitt lag. ASK växte under matchen där Värnamo var det bättre laget. Bittert för VGIK:arna men skön start för min gamla lagkompis Peter Andersson och hans mannar. I år spelar även Åseda IF i samma serie så det blir ett par extra kryddade matcher i alla fall när ASK-Åseda möts.

Saknar derbyn mot Alvesta och Värnamo!
Såna här matcher som ASK-Värnamo saknar man, det var tider förr när RSK mötte Värnamo inför flera hundra personer hemma i Talavidshallen, folk överallt och bra ös på läktarna. Likadant mot Alvesta också för den delen. Det är några år sedan RSK var i samma serie som VGIK och Alvesta, tidigt 90-tal nån gång tror jag. Då var det Alvesta, Rydaholm, Värnamo och Skillingaryd i samma serie om jag inte minns fel. RSK hade inte mycket att sätta emot mot något av lagen, VGIK vann en match den säsongen med 10-8 i Talavidshallen, RSK kom nästan ikapp och Värnamo bytte målvakt två gånger: Robert Nilsson började i kassen men bytes ut när VGIK ledde med fem eller sex mål. När RSK kröp närmre så kom Nilsson in i kassen igen och VGIK kunde hålla undan. ASK hade däremot inga större problem med RSK den säsongen och vann båda mötena komfortabelt. RSK släppte in alldeles för mycket mål då har jag för mig. På senare tid har jag lockats till både Värnamo och Alvesta när dessa derbyna har spelats och givetvis håller man ju stenhårt på Alvesta i dessa möten. Aldrig gilla Värnamo Hockey. Aldrig! Jag spelade en säsong i Alvesta SK i U16 och det var den roligaste hockeysäsongen i karriären. Så därför klappar hjärtat lite extra för ASK. Jag hade valet att spela i Värnamo under juniortiden när det inte blev något lag för oss i RSK men det var aldrig ett alternativ. Spela i Värnamo Hockey, nej nej och åter NEJ!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0