En av mina DIF-idoler: #16. Nichlas Falk



#.16 Nichlas Falk, Djurgårdens IF

700 matcher i klubben - Flest genom tiderna i Djurgårdens IF
374 poäng
varav 104 mål, 270 assist inklusive slutspel för DIF

På lördag hyllas en spelare i Djurgården, Nichlas Falk som gör sin 700:e match och är inne på sin 15:e säsong i klubben. Falk, som bland annat har varit en av elitseriens bästa tekare, numera är omskolad back och gör det galant. Nichlas har fyllt 38 år men håller sig form och skador är sällsynta, han tränar alltid hårdast under sommarträningen och håller därmed sig i riktigt bra form trots sin ålder. Nichlas kom till Djurgården säsongen 1995/1996 som 24-åring från Huddinge IK och gjorde bara 2 mål och 7 assist sin första säsong i klubben. Nichlas bästa poängskörd var säsongen 1998/99 då det blev 32 poäng, 8 mål och 24 assist.
Men det tog inte lång tid innan han blev etablerad och hamnade i landslaget där han vunnit ett VM-guld (1998) ett VM-silver (1996) och två VM-bronz, (1999 & 2002). I Djurgården har Nichlas vart med och bidragit till två härliga SM-guld 2000 och 2001 men han var även med 1998 och fick SM-silvret efter suddenförlusten mot Färjestad.


Träffade "Falken" på Hovet                  (dålig kvalité: dålig kamera)

Träffade han personligen i Stockholm på Hovet inför Djurgården-Malmö IF 11/12 2004, fick en liten pratstund och fotade honom men mitt nöt, nervös som jag var vid tillfället och upprymd till tusen på samma gång så bad jag inte någon fota mej MED honom. Nichlas var skadad några matcher så jag fick syn på honom av en slump under uppvärmningen när han kom ut från spelarkorridoren och sprang genast efter fanatisk som man är. Efteråt när jag pratat med honom när jag kom tillbaka till min brorsa och polarna så såg jag ut "som jag trampade på moln" när jag kom uppför trappen. Det var häftigt vill jag minnas. Finns ett par andra starka minnen med Falken, inte just för att jag träffat han fler gånger men just när man tittat på matcherna. Ett av de starkare var när jag var i Jönköping som så många gånger förr för att se Djurgården spöa HV71, 20/2-99, Falk satte 0-1 på HV där DIF senare vann i förlängning efter att HV tagit ut målvakten och Espen Knutsen satt pucken i mål från bakom egen mållinje, HV satsade för att vinna matchen då för att försöka ta sig till slutspel vet jag.


HV71-DIF 2-3 3/11-2002 (Filmat av Laszlo Mag)

En annan gång var det i då nybyggda Kinnarps Arena 2002 när jag och en av mina kompisar Laszlo Mag stod i DIF-klacken och HV ledde med 2-1 med minuten kvar, DIF plockar ut målvakten och Nichlas Falk står välplacerad framför Liv och stöter in 2-2. Laszlo filmade detta på sin digitalkamera och resultatet ser ni här ovan, vad vi jublar när målet kommer, sanslös glädje just då. DIF vann matchen på straffar senare. Personligen tycker jag Nichlas var som bäst under säsongerna 1999-2001 kring när gulden bärgades. Han var seriens bästa center, en utmärkelse han vann tre gånger med bäst tekningsprocent och bra skridskoåkare med känsla för spelet. Bra skott som användes flitigt i power play. Ett annat minne av Falken på isen var under SM-finalen mot Färjestad i Karlstad på självaste Långfredagen 2001 när DIF vann guldet i sudden så missade Nichlas halva matchen för att han fick en ful armbågstackling av Christian Berglund i FBK, man var inte lite förbannad på juniorBerglund då. Men som sagt det blev ju SM-guld ändå i FBK:s egen kula och revansch för förlusten 1998.

Nichlas är och kommer alltid att vara en DIF:s kungar inget snack om saken!
Jag har träffat honom och det är stort, han är en av mina idoler och kommer alltid vara i Djurgården.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0