(HV Blå!) - Luleå vann rättvist



Elitserien omgång 7
Luleå-Djurgården 4-3
1-1 2-1 1-1
Skott: 31-22
(11-8, 13-10, 7-4)
Mål:LHF: Cam Abbott, Jan Sandström, Johan Fransson, Emil Lundberg
Mål:DIF: Marcus Ragnarsson, Andreas Engqvist, Patrik Cehlin
Publik: 5253 personer
***************************


Emil Lundberg gör 4-2

Luleå vann rättvist

Jag återkommer till rubriken alldeles strax. Först handlar det om matchen i Luleå där DIF föll, känslan i maggropen idag var inte så bra, DIF har inte spelat bra de två senaste och det lyste igenom idag. Luleå var steget före och DIF fick inte spelet att stämma men när man väl gjorde det så kom det en kalldusch. Två mål i boxplay var inte bra, de kom i lika lägen och Luleå fick momentum på sin sida. DIF jagade men kom inte ikapp. Tryckte på bra i sista men närmre än Patrik Cehlins 4-3 (hans första, kul!) kom inte DIF. Djurgårdarna får tagga om för att glida ut i Löfbergs Lila på lördag med halvdan ställning. Det känns lite som allvaret kommit ikapp DIF som har kunnat spela ett par matcher i början och chocka motståndarna men ju längre in i serien man kommer så kommer de andra lagen veta hur de ska stoppa DIF. Så det gäller att rycka upp sig och ladda om ordentligt för jag antar att laget de möter på lördag...
....nu åter till rubriken, (HV Blå!)
HV71-Färjestad 8-0
ja ni läste rätt..!
Färjestad blev krossat, förnedrat, överkört, utspelat i Jönköping. HV bokstavligen pissade på FBK
för att uttrycka mig i klartext. Jag kan inte minnas när FBK åkte på en sån här storförlust. Det måste varit många år sedan i alla fall. 8-0. Det är inte kul att ha åkt på en sån smäll men som sagt det tillhör spelet och det kan hända vilket lag som helst. HVs powerplay tog bokstavligen kål på FBK:arna. HV tryckte in fem av åtta mål i spel fem mot fyra. Det måste vara överlägset bäst i Elitserien, inget snack om saken. Men man ska dra i bromsarna med en gång för att detta var bara en match av 55. Nästa match betyder inte en 8-0 seger så mycket eller en förlust. FBK har ju en ny chans om två dagar hemma mot Djurgården för FBK och det kommer bli tufft som alltid när de möts.

-------------------------------------


Timrå-Modo 4-5 efter sudden

Modoiter & Hockeykväll hos mig

Hade hockeykväll här hos mig ikväll och två modogalningar på plats som satt och följde matchen. Matchen började bra men det var Timrå som ryckte ifrån till 2-0 och inga glada miner på Modofan 1 och Modofan 2 av förklarliga skäl i puas. Men en rejäl utskällning av Coach Horava i pausen tände Modoiterna rejält i den andra perioden. Modo kommer igång mer och mer och får en reducering och lite neutralare ansikstdrag hos de båda. När de sen får se 2-2 så vaknar dom till ordentligt. Modo vänder på matchen och tar ledningen med 2-3 innan paus. Det ser bra ut för Modo inför sista och när 2-4 kommer genom så trodde jag att det skulle bli andra raka trepoängaren för Modolaget men men skam den som ger sig. Jag sa till mina båda Modoiter att "det här grejar sig". Fast det kanske kom av sig lite när Gabriel Karlsson pillade in 3-4 med ca 2 min kvar. Modoiterna i min soffa hade en tydlig ökning i puls nu och föröskte gömma sig bakom kuddar och liknande när slutet skulle avgöras. "Men lugn de vinner" - fortsatte jag. Men fel skulle jag få och tur att jag höll i muggarna på bordet när Pär Styf dundrade in 4-4 med blott 9 sekunder kvar av matchen. Båda Modoiterna var på väg ut på balkongen för att hoppa av ren ilska. Det skedde inte utan de fick istället se Modos Josh Green avgöra i sudden och ge pojkarna lite glädje tillbaka. Men det muttrades en del när de gick men tror att i efterhand är de nog glada att det blev två pinnar i alla fall. Matchens lirare i Modo ikväll var helt klart norrmannen Mats Zuccarello-Aasen med ett mål och två assist, och var även inblandad i segermålet i sudden. Starkt av Modo att vända 0-2 men kanske mindre smickrande att tappa 2-4 på de sista två minutrarna av matchen. Målvakten Niklas Svedberg måste bli förstekeeper efter matchen idag. Han kommer bli ännu bättre om han får chansen denna säsongen.

Rögle-Skellefteå 2-4:
Förvånad. Trodde på Rögle

Linköping-Frölunda 5-1:
Trodde på LHC innan matchen och jag fick rätt. Tror LHC vill ta kommando på hemmaisen och vara svåra att slå där. Frölunda har det fortsatt svårt men de har ju en del skador som påverkar. Alla väntar nog på Joel Lundqvists comeback men jag tror inte han blir den frälsare a la Peter Forsberg i alla fall.

Södertälje-Brynäs 2-3:
Brynäs ångar på, verkar fått upp glöden! SSK kom tillbaka i slutet men räckte återigen inte ända fram.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0